Apakah facelift dan bagaimana ia dilakukan?

Pengangkatan kulit muka digunakan untuk menghilangkan kedutan mimik dan dalam, memulihkan keanjalan kulit dan tona otot. Ini adalah satu set langkah yang merangkumi penggunaan produk khas (topeng, serum dan krim), prosedur (suntikan dan perkakasan), serta pelbagai campur tangan pembedahan yang bertujuan untuk melicinkan permukaan kulit dan memulihkan kelicinan dan keanjalannya dahulu.

Petunjuk untuk prosedur

Perubahan yang berkaitan dengan usia pada wajah berlaku disebabkan oleh pengaruh proses semula jadi, seperti kelembapan dalam peredaran darah dan metabolisme, penurunan jumlah kolagen yang dihasilkan oleh badan, dan hilangnya kelembapan dalam tisu. Kadang-kadang proses ini berjalan sedikit lebih cepat, yang difasilitasi oleh pengaruh faktor berikut:

  • kecenderungan genetik;
  • kehadiran berat badan berlebihan;
  • postur yang tidak betul, yang menyumbang kepada kendur dipercepatkan kulit;
  • pendedahan berterusan kepada sinaran ultraungu;
  • imuniti rendah.

Pengangkatan ditunjukkan dengan kehadiran masalah berikut:

  1. Kemerosotan kulit muka.
  2. Penipisan kulit, menukar jenisnya kepada kering.
  3. Kontur kabur dan kehilangan kejelasan sebelumnya.
  4. Kejadian ptosis.
  5. Peninggalan ciri muka.

Prosedur ini tidak disyorkan dalam kes berikut:

  • umur kurang daripada 25 tahun;
  • dalam tempoh enam bulan selepas menjalani pembedahan plastik muka;
  • dengan kehadiran berat badan yang berlebihan;
  • jika terdapat luka, keradangan atau penyakit kulit pada muka.

rawatan di rumah

Sekiranya tidak ada masalah yang terlalu serius dengan tisu kulit, masuk akal untuk cuba memulihkan keanjalan kulit menggunakan kaedah rumah, termasuk memakai topeng, melakukan gimnastik khas dan menjalankan urutan kursus di kawasan ini. Juga di rumah, anda boleh menggunakan krim mengangkat khas, yang memberikan kesan hampir segera, atau gel cecair untuk kulit di sekitar mata, yang menghilangkan kedutan meniru.

Topeng untuk peremajaan

Penggunaan topeng yang seimbang dalam komposisi boleh memperbaiki keadaan kulit dengan ketara. Kesan ini membolehkan anda mencapai hasil berikut:

  • pemulihan keanjalan yang hilang;
  • pemodelan bujur muka;
  • melicinkan kedutan kecil, kadang-kadang besar;
  • pembaharuan kulit muka.

Resipi topeng berikut memberikan hasil terbaik:

  1. Putih telur yang dipukul dengan tambahan satu sudu jus lemon disapu dan dibiarkan selama 20 minit. Topeng memberikan kesan yang sangat baik pada kulit berminyak dan kombinasi.
  2. Timun, dikupas dan biji, dihancurkan, tambah setitik minyak zaitun dan putih telur kepadanya. Komposisi ini disimpan selama sekurang-kurangnya 15 minit.
  3. Kisar satu sudu oat dalam pengisar kopi, campurkan dengan jumlah minyak dill segar dan sayuran yang sama. Topeng disimpan pada muka selama kira-kira 25 minit.
  4. Sebiji tomato berisi dipilih, dikupas dan disapu melalui penapis. Kemudian campurkan dengan satu sudu minyak zaitun dan sapukan pada muka selama 20-25 minit.
  5. Rebus ubi kentang bersaiz sederhana dan tumbuk hingga sebati, kemudian masukkan satu sudu susu dan simpan pada kulit selama 20 minit.
  6. Tanah liat kosmetik hijau dicampur dengan air mineral dan disimpan pada muka sehingga benar-benar kering. Ia dibenarkan untuk mencairkan komposisi dengan jus lemon atau rebusan pudina, dalam setiap kes tisu akan menerima nutrisi yang diperlukan, yang memulihkan keanjalan kulit.

Gimnastik untuk nada

Kemunculan kedutan adalah hasil daripada nada otot muka yang lemah. Oleh itu, anda perlu sentiasa melatih otot anda melalui gimnastik khas, yang mudah dilakukan sendiri di rumah.

Latihan sedemikian secara konsisten memuatkan semua otot muka. Anda harus bermula dengan bibir (senaman sedemikian juga mengetatkan bujur muka dan mengekalkan otot leher dalam keadaan yang baik):

  1. Berdiri di hadapan cermin.
  2. Sebut vokal dengan kuat dan jelas.
  3. Cuba tarik bibir atas ke gigi.
  4. Sertakan otot leher dalam kerja, sebut dengan jelas setiap bunyi.
  5. Ulangi keseluruhan urutan bunyi 30 kali.

Seterusnya, anda perlu menaikkan nada pipi, yang juga akan menyokong bujur muka:

  1. Naikkan dagu dan tolak rahang bawah ke hadapan. Tahan selama 3-5 saat dan kembali ke kedudukan permulaan.
  2. Ketap gigi anda, letakkan jari kelingking dan jari manis anda di sebelah sudut mulut anda. Pegang perlahan-lahan, regangkan ke hadapan dengan bibir bawah anda, tahan kedudukan melampau sehingga 5 saat.
  3. Pusingkan leher anda ke kanan, buka mulut anda, buat pergerakan menggigit. Tahan selama 5 saat dan kembali ke kedudukan permulaan. Ulang di sebelah kiri.

Untuk menguatkan otot dagu dan leher, anda harus secara konsisten dan kerap melakukan senaman ini:

  1. Condongkan kepala anda ke belakang.
  2. Rehatkan lidahmu di langit.
  3. Perlahan-lahan pusingkan kepala anda ke kanan dan kiri.

Untuk melicinkan kedutan di kawasan mata, senaman khas dilakukan:

  • Letakkan jari anda di sudut mata anda dan tekan perlahan.
  • Picit kelopak mata dan tutup selama 5 saat.
  • Buka mata seluas-luasnya.
  • Secara berasingan, anda boleh melukis nombor 8 secara mendatar dengan mata anda, sambil menekan garis kening dengan jari anda.

Senaman untuk menghilangkan kedutan di dahi:

  • Letakkan pad tiga jari pertama di dahi.
  • Tekan ke bawah dan regangkan kulit ke tepi.
  • Tanpa kehilangan ketegangan, gerakkan kening dari bawah ke atas.

Apabila melakukan senaman untuk kumpulan otot yang berbeza dalam satu sesi, anda pasti perlu berehat 1-2 minit, di mana anda benar-benar merehatkan wajah anda.

Kesan urut

Teknik menegangkan urutan muka menyumbang kepada pencapaian matlamat berikut:

  1. Memperbaiki pergerakan aliran keluar darah dan limfa.
  2. Menghilangkan bengkak.
  3. Pembukaan pori-pori kulit.
  4. Ketepuan tisu dengan oksigen.
  5. Menguatkan otot dan memberi keanjalan kulit.
  6. Meningkatkan nada tisu.
  7. Melambatkan kadar penuaan.
  8. Pencegahan jerawat.
  9. Penjagaan kulit dan peremajaan luarannya.

Sebelum anda memulakan kesan, anda perlu menyediakan dengan teliti:

  • pengudaraan bilik;
  • keluarkan sisa solek dari kulit;
  • basuh tangan anda dengan teliti;
  • sediakan minyak berasaskan sayuran untuk urut.

Semua pergerakan yang dilakukan hendaklah lembut dan lancar. Tergesa-gesa, menggosok dan tekanan kuat pada kulit tidak dibenarkan.

Teknik urutan:

Zon kesan manipulasi Masa mengurut
Leher Dalam gerakan membulat, perlahan-lahan bertindak terlebih dahulu di sebelah kanan leher (menggunakan tangan kiri), kemudian sebaliknya Buat pergerakan selama 30 saat
Dagu Bermula dari bahagian tengah dagu, buat gerakan membulat dengan hujung jari, pertama ke bahagian kanan mulut, kemudian ke kiri. Mulakan dengan 5 saat, secara beransur-ansur meningkatkan masa kepada 30 saat, di mana anda perlu melakukan 30 ulangan pada setiap sisi
Bahagian bawah pipi Letakkan jari anda di lesung pipit dagu, buat putaran bulat, pertama ke sudut mulut, dan dari sana ke cuping telinga. Ulang pada kedua-dua belah pihak Ulang 7 kali
Lipatan nasolabial Meletakkan jari di sudut mulut, secara beransur-ansur bergerak ke arah sayap hidung Mulakan dengan 3 pergerakan, bawa mereka kepada 10. Kemudian, dengan setiap sesi, kurangkan bilangan ulangan kepada 3
Pipi atas Letakkan jari tengah dan telunjuk pada sayap hidung, gerakkan ke bahagian atas telinga, melalui permukaan bukal Lakukan 5 hingga 7 manipulasi
Kening Buat pergerakan bulat dari tengah dahi di atas kening dengan jari telunjuk tangan Ulang 5 kali
Dahi Dengan jari tangan kiri, lukiskan garisan pergerakan bulat di sepanjang dahi dari kiri ke kanan, ulangi ke arah yang bertentangan menggunakan tangan kanan Buat 10 gerakan

Mengangkat salun

Dalam kes di mana prosedur rumah tidak memberikan kesan yang diingini, anda harus menggunakan bantuan profesional. Terdapat 2 blok besar kesan facelift.

Sistem manipulasi ini mempunyai kelebihan penting, termasuk:

  • peningkatan yang ketara dalam keadaan kulit;
  • memberikan kejelasan kepada bujur muka;
  • kategori harga purata;
  • tahap trauma yang rendah;
  • sedikit kontraindikasi.

kaedah suntikan

Kaedah suntikan melibatkan pengenalan agen khas terus ke dalam kulit muka, yang menyebabkan nada otot muka meningkat.

pengangkat suntikan untuk peremajaan

Kaedah berikut sangat popular:

  1. Mesolifting, yang mana kompleks khas bahan dan serum digunakan yang melaksanakan fungsi pelembab dan menegangkan. Selepas kursus 5 prosedur, seorang wanita boleh menikmati hasilnya selama sekurang-kurangnya enam bulan dan maksimum 1. 5 tahun.
  2. Plasmolifting -darah ditarik balik daripada pesakit, kemudian ia menjalani pemprosesan yang sesuai untuk mengasingkan plasma, yang disuntik di bawah kulit. Selepas 5 sesi, anda boleh mendapatkan kesan yang sempurna untuk tempoh 1 tahun. Tindakan kaedah ini adalah berdasarkan sintesis proses kolagen yang dilancarkan selepas pengenalan plasma. Yang terakhir bertindak sebagai gam khas yang melicinkan dan menguatkan bujur wajah, mengurangkan kedutan dan melicinkan kulit.
  3. Pengisi plastikbertujuan untuk menyelesaikan masalah berkaitan usia: persediaan berasaskan asid hyaluronik disuntik ke bahagian tertentu muka. Mereka mengisi kedutan, mengimbangi jumlah tisu yang tidak mencukupi dan membetulkan bujur. Kesan prosedur boleh bertahan sehingga 1 tahun.
  4. Terapi botulinum -Toksin botulinum digunakan sebagai bahan aktif, yang menyumbang kepada penyekatan serat otot, yang menyebabkan mereka berhenti berkontrak. Selepas suntikan sedemikian, kulit menjadi licin, dan kedutan meniru hilang. Tindakan toksin botulinum berlangsung sekurang-kurangnya 8 bulan.

Prosedur perkakasan

peremajaan kulit muka

Pengangkatan sedemikian adalah berdasarkan kesan pemanasan peranti, yang merangsang pengeluaran kolagen dan menebal lapisan sedia ada. Selepas pendedahan sedemikian, keputusan berikut boleh diperhatikan:

  • melicinkan kedutan;
  • penyempitan liang;
  • meningkatkan keanjalan kulit;
  • menegangkan kulit.

Semua prosedur memerlukan kursus laluan (purata 5 sesi). Hasilnya disimpan selama 2 tahun. Jenis impak perkakasan:

  1. Termolifting laser: pancaran laser menembusi jauh di bawah kulit dan memulakan penghasilan elastin dan kolagen.
  2. Mengangkat mengikut kaedah ELOS: 2 jenis tenaga digunakan di sini sekaligus - cahaya dan laser, yang mencetuskan mekanisme penjanaan semula gentian kulit.
  3. RF mengangkat: Dalam kes ini, pendedahan berlaku melalui gelombang radio dengan kuasa rendah dan frekuensi tinggi.
  4. Terapi arus mikro: semasa prosedur ini, bahan aktif khas digunakan pada kulit dan diaktifkan oleh pendedahan arus mikro. Kaedah yang sama mengaktifkan metabolisme dan memperbaharui kimia komposisi selular, yang meningkatkan keanjalan kulit.

Prosedur facelift salon yang tidak kurang popular melibatkan penggunaan benang khas. Mereka dimasukkan di bawah kulit, selepas itu mereka sedikit diketatkan dan diperbaiki dalam kedudukan yang dikehendaki.

benang mengangkat muka untuk peremajaan

Prosedur ini sangat cepat dan boleh dikatakan selamat. Untuk pengenalan, 2 jenis benang digunakan, yang pertama kekal di bawah kulit, yang membolehkannya diketatkan selepas beberapa ketika, yang kedua diserap dan memerlukan pengenalan semula.

Pengelupasan

Terutama untuk mempercepatkan proses penjanaan semula di bawah kulit, kulit dalam digunakan, yang boleh meningkatkan warna kulit dengan berkesan dan memulihkan keanjalannya.

Jenis pengelupasan yang popular:

  1. kimia dalam: dalam kes ini, pakar kosmetik menggunakan komposisi khas dengan asas asid (paling kerap mengandungi fenol) pada kulit, yang mempunyai kesan merosakkan pada bahagian atas tisu (sehingga lapisan tengah). Perkara penting: prosedur ini dilakukan hanya di bawah anestesia am.
  2. Penurapan semula laser penembusan dalam: kesan sedemikian menyumbang kepada pembentukan mikrotrauma terma yang menyebabkan tisu pulih. Menutup semula juga menyejat sel-sel lama dari lapisan atas kulit. Kelebihan penting kaedah ini ialah kemungkinan pemilihan individu kedalaman pendedahan untuk setiap kawasan muka, yang menghilangkan trauma yang tidak perlu. Kaedah mengangkat ini dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Kaedah pembedahan

Pembedahan plastik datang untuk menyelamatkan dalam kes di mana kaedah lain tidak berkesan. Gabungan teknik untuk mengembalikan keremajaan wajah dipanggil - facelift.

Prosedur ini bertujuan untuk:

  • penyingkiran lemak berlebihan di muka;
  • pengasingan kulit yang berlebihan;
  • menguatkan tisu dan otot.

Melakukan rhytidectomy

Untuk menghilangkan tanda-tanda penuaan pada wanita berumur lebih dari 50 tahun, lif bulat digunakan.

facelift bulat untuk peremajaan

Prosedur ini mempunyai beberapa jenis:

  1. rhytidectomy dangkal,di mana pesakit membuat hirisan di bahagian belakang kepala, pada garis rambut di pelipis dan belakang telinga. Kadang-kadang - di tepi dagu. Selepas itu, kulit dipisahkan dari seluruh tisu, lebihan dikeluarkan dan pengetatan berlaku. Kesimpulannya, jahitan digunakan, dan seluruh kawasan yang dikendalikan dipasang dengan pembalut elastik. Operasi ini tidak terlalu sukar, pemulihan selepas 2 minggu, dan kesannya berlangsung selama 10 tahun.
  2. Lif bulat dalam: Jenis pengangkatan ini berfungsi dengan lebih mendalam. Ia membolehkan anda membetulkan kedutan walaupun sangat dalam secara kekal, mengubah bentuk muka, memperbaiki otot dalam kedudukan yang diperlukan. Ini adalah campur tangan yang serius, terdapat kemungkinan kerosakan pada serabut saraf dan kebas separa muka. Operasi dilakukan dengan hirisan klasik, selepas itu kulit diangkat dengan kemasukan aponeurosis, jika dikehendaki, lemak berlebihan dikeluarkan.
  3. Rhytidectomy gabungan: jenis pendedahan ini melibatkan kerja pada otot pengunyahan, termasuk pemotongan tisu dalam dan atas. Kain dilaraskan dengan menarik ke tepi.

Prosedur mengangkat hadapan

Terutama untuk menegangkan kulit di dahi dan garis kening, pengangkatan depan digunakan. Operasi ini menghilangkan lipatan dalam yang terletak di antara kening, kedutan melintang. Di samping itu, kesannya membolehkan anda mengangkat kelopak mata atas dan lengkung superciliary, yang mana wajah kehilangan ciri-ciri kesuraman dan keletihan.

facelift hadapan untuk peremajaan

Terdapat beberapa pilihan untuk mengangkat hadapan:

  1. Buka: hirisan dibuat di atas garisan dahi, diikuti dengan pergerakan tisu. Pakar mengetatkan otot di dahi, kening, memodelkan bentuk yang terakhir, menghilangkan tisu yang berlebihan. Akhirnya, hasilnya ditetapkan.
  2. Endoskopik: melalui 2 hirisan, kulit bahagian hadapan dikupas, diikuti dengan pergerakannya ke sisi dan membetulkan kedudukan ini di dalam. Versi operasi ini kurang traumatik, tempoh pemulihan di sini lebih pendek daripada kaedah terbuka. Walau bagaimanapun, jenis angkat depan ini tidak selalu berkesan untuk wanita yang berumur lebih dari 50 tahun.

Angkat kepak pendek

Jenis penyingkiran kedutan ini juga dipanggil S-lift, lebih kerap ia digunakan untuk orang pertengahan umur atau sebagai intervensi semula untuk menegangkan kulit. Terdapat kebarangkalian yang tinggi untuk mencapai kesan kerana kesan pada lapisan kulit dalam. Pengangkatan sedemikian membolehkan anda membetulkan bahagian bawah muka, mengeluarkan rahang dan memangkas kontur rahang bawah.

Kemajuan operasi:

  1. Penciptaan hirisan pada wanita di belakang tragus, pada lelaki - di hadapan telinga.
  2. Penetapan tisu lembut dalam kedudukan yang dipilih.
  3. Menjahit tisu periosteal di kawasan tulang pipi.
  4. Pembuangan bahagian kulit yang berlebihan.
  5. Penciptaan jahitan dalaman.
s muka mengangkat untuk peremajaan

Kelebihan utama pendakap gigi ini ialah:

  • hirisan kulit terkecil yang mungkin;
  • tiada risiko kerosakan pada saraf muka;
  • penggunaan anestesia lembut;
  • risiko komplikasi yang rendah;
  • tempoh pemulihan yang singkat.

Kelemahan:

  • keputusan yang buruk dengan kehadiran kedutan dalam;
  • berlakunya kesakitan di kawasan zygomatic, diperburuk dengan mengunyah.

Periksa mengangkat

Operasi sedemikian ditunjukkan untuk pesakit dengan tujuan:

  • penghapusan pipi kendur;
  • penghapusan beg di bawah mata;
  • menghilangkan bengkak dan kedutan;
  • pemotongan lipatan nasolabial dan memerangi masalah lain di bahagian tengah muka.
mengangkat muka untuk peremajaan

Operasi boleh berlangsung dari 1 hingga beberapa jam, bergantung pada matlamat. Pengangkatan cek dijalankan seperti berikut:

  1. Pakar bedah membuat hirisan di sepanjang pinggir bawah pertumbuhan bulu mata pada kelopak mata.
  2. Pertama, bahagian tengah muka diketatkan (jika perlu, manipulasi blepharoplasty dilakukan).
  3. Tisu dibetulkan dengan cara endotin - plat khas asid hyaluronik. Ini membolehkan anda mencapai pemeliharaan maksimum mobiliti muka dan mendapatkan keanjalan kulit yang tinggi.

Pembedahan endoskopik

Teknik ini dianggap paling moden dalam pembedahan plastik muka, ia dijalankan menggunakan endoskopi, yang dimasukkan terus di bawah kulit. Dengan bantuan peranti ini, semua manipulasi pakar bedah dikawal oleh kamera dari dalam.

Jenis angkat ini mempunyai banyak aspek positif, termasuk:

  • keselamatan yang tinggi;
  • tahap minimum trauma tisu;
  • penghapusan kekal kedutan akibat penembusan ke dalam lapisan dalam tisu;
  • pemeliharaan semula jadi;
  • kecekapan tinggi dalam menegangkan kulit.